perjantai 1. marraskuuta 2013

Miten mielikuvat muodostuvat?

Viestinnän tavoitteena on vaikuttaa, vakuuttaa tai sykähdyttää.
Sen onnistuminen on kuitenkin usein sattuman kauppa.
Mainonnassa viestintää on kuvattu niin sanotulla ostoprosessin porrasmalleilla.
Ostoprosessi: kuluttaja huomaa tuotteen tai siitä kertovaa markkinointiviestintää.
Vähitellen hän oppii tuntemaan tuotteen ja omaksuu sitä tietoa.
Samalla hän muodostaa käsityksiä ja mielikuvia tuotteesta.
Jos kuluttajakiinnostuu tuotteesta riittävästi, hän kokeilee tuotetta ja ostaa sen.
Brändipääoman perustana on tulkitseminen ja merkityksellistämisen ketju, eli mielikuvien ekonomia.
Mielikuvien ekonomiassa toisiinsa vaikuttaa kolme tasoa: 1. havainnot, 2.merkitykset ja 3.arvioinnit.
Mielikuvien ekonomiassa kuluttajan suhde brändiin kehittyy kokoajan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti